Hlavní soutěž
Fokus: Norsko
Mezinárodní panorama
V kurzu - seriály (nejen) pro mladé
Zvláštní uvedení

Mezinárodní panorama

Bauhaus (DE, 2019)

Je rok 1919, skončila první světová válka a talentovaná výtvarnice Dörte Helm míří na nově založenou uměleckou školu. Poslušná dcera konzervativního otce ještě nemůže tušit, že si hned v prvním ročníku ostříhá vlasy a začne tvořit tak, jak ji to nikdy ani nenapadlo. Mezi lekcemi jógy, poslechem jazzu a seznamováním s novými uměleckými směry, včetně feminismu, si pomalu uvědomuje, že Bauhaus je mnohem víc, než škola. Nikde jinde než tady nemalují tlustou čáru za starými časy výrazněji. Seriál vznikl ke stoletému výročí založení instituce, která se podílela na formování uměleckých směrů i samotných představ o úloze umění a směřování společnosti. Příběh, který působí podivuhodně aktuálně, vypráví sám zakladatel Bauhausu, architekt Walter Gropius.


Dvanáct/De Twaalf (BE, 2019)

Psychologický thriller, jehož páteří je soudní proces se ženou obviněnou z vraždy svého dítěte a své přítelkyně. Nespolehliví jsou v tomto případu nejenom svědkové, ale všech dvanáct členů poroty, z nichž každý má co schovávat. Mnohovrstevnatý příběh reaguje na belgickou veřejnou debatu o užitečnosti porotního modelu a pokusy jej zjednodušit. Ukazuje jeho klady i zápory a pokládá důležitou otázku - do jaké míry jsou porotci ovlivňováni vlastní životní zkušeností? Další ukázka současné kvalitní vlámské televizní produkce, ze které měli loňští diváci Seriál Killeru možnost vidět seriál Tabula Rasa.


Gösta (SWE, 2019)

Gösta je tak hodný jako Švédsko samo. Ve svém domku na samotě ubytovává uprchlíka, trpělivě poslouchavé klienty, i své kolegy terapeuty. Podává pomocnou ruku i zloději, který chtěl zrovna ukrást jeho kolo. Je zvyklý trpět tiše. Když k němu však přijíždí bydlet jeho táta, začíná opravdové peklo. Smír s vlastními rodiči bude zkouškou, ve které možná neobstojí ani on. A musí vlastně? Vydrží být Gösta jediným, kdo se nezhroutí a nebude nevyžadovat pomoc od ostatních? Komediální podobenství Lukase Moodyssona, režiséra filmů My jsme nejlepší nebo Láska je láska o dnešním Švédsku, s jedním nečekaným zvratem za druhým. Seriál, který se zdá být jediným svého druhu.


Kiri (GB, 2018)

Kiri je černošská dívka dívka žijící v bílé pěstounské rodině v Bristolu, její vlastní rodiče výchovu nezvládli kvůli drogám. Miriam je sociální pracovnice, která má její případ na starost. Když dívčiny prarodiče projeví přání vidět se s ní ještě před plánovanou adopcí, chce jim vyhovět - dívka by měla poznat vlastní kořeny. Kiri však během návštěvy zmizí a postup Miriam začínají vyšetřovat její nadřízení i policie. Rozbíhá se řetěz událostí, na jehož konci by měl být určen viník. Sociálně realistické drama je jedním z vlny současných britských seriálů, kterým se daří vyvolávat debatu o aktuálních událostech. Scénář vychází z konkrétního případu vražd dětí z rodin monitorovaných sociálními službami. Hlavní roli Miriam si zahrála Sarah Lancashire, známá z jednoho z nejlepších britských seriálů poslední doby, Šťastné údolí.


Mytho (FR, 2019)

Elvira je manželka a máma tří dětí, které na první pohled nic nechybí. Jen ona sama ví, že členové její rodiny ji ve skutečnosti nevnímají. Z apatie je dokáže vytrhnout, jen když své oblečení nenajdou nachystané na správném místě. S dynamikou celé rodiny proto pěkně zamává, když ji Elvira přivede k myšlence, že je smrtelně nemocná. Francouzský rodinný seriál využívá lehce absurdní zápletky k tomu, aby nás dostal do těsné blízkosti jednotlivých členům a jejich osobním dramatům. Osobitý humor a parodování dnešního domácího ezo mysticismu tak střídají nečekaně citlivé momenty. Přesnou režii má na svědomí Fabrice Gobert, jeden z autorů francouzského seriálového hitu Znovuzrození.


Pro a proti/Friheden (DK, 2018)

Erik a Nina jsou bývalí podvodníci, kteří si svými kousky za mlada našetřili na pohodlný rodinný život. Dnes chodí každé ráno do práce a vodí děti do školy. Když se však po letech ozve bývalá šéfová, nezbývá jim, než poslechnout a vrhnout se do posledního podvodu jejich života. Příběh jako z hollywoodské kriminálky v dánském podání nabývá rozměrů akční komedie. Navíc v krizi středního věku a při omezeních, která plynou z rodinného života. Scenárista a režisér Mikkel Serup, podepsaný také pod několika epizodami jednoho z nejznámějších dánských seriálů Vražda, nechává všednodenní starosti rodičů dvou dětí prožívat dobrodružství dnešní dánské verze Bonnie a Clydea.